fredag 4. oktober 2013

4 dager i nord - Fiske fra Eggakanten (Andøya) og Andørja - Dag 1

Etter besøket hos Vilhelm i april snakket vi løst om hvor kult det hadde vært og besøkt Andenes og fisket på utsiden der, i den store ravinen, kløfta eller stordypet som blir kalt for Eggakanten.

Vilhelm gjorde et forsøk på forhånd for å sjekke ut om det lot seg gjøre med Arvorene, hvor mye drivstoff man måtte beregne og hvordan mulighetene var for å overnatte i byen var.

Fisket ble det tid til også, og han klarte å få noen store uer og mistet noe som sannsynligvis var ei blåkveite like under båten på "prospecting-turen"

Det kom så et forslag om vi skulle gjøre et seriøst forsøk der ute og kombinere det med et par dagers fiske inne i fjordene rundt Andørja - der campen ligger (http://www.andorja-adventures.com/)

Etter mye frem og tilbake ble både turdeltakere og en plan lagt og den ble som følger:

- To sammenhengende fiskedager ute på kanten (Med værforbehold, og ta de to dagene med best vær)
- To dager fiske etter håkjerring utenfor Andørja (mitt forslag om en halv dags fiske etter flatfisk ble nedstemt for sikkerhetsskyld..) :)

Med på turen var undertegnede, Vilhelm, Thomas, Jonas, Espen og Geir Magne. Folk fra forskjellige deler av landet med forskjellig erfaringer fra dypvannsfiske men samtidig en gjeng som passa bra sammen og som var på nogenlunde samme nivå når det kommer til humor! Topp!

Kunsten å pakke så lett som mulig når man flyr til fisketur

Høst på Lillestrøm stasjon

På tide å forlate tåka på Østlandet

Etter at flybilletter var spikret, reiseturer lagt opp så tok jeg en jobbedag i Tromsø, og skulle møte Jonas nede på kaia til hurtigbåten før avreise.

Tidsplanen ble noe sprengt, så innkjøp av mat og drikke ble en heller stressende opplevelse med spurting fram og tilbake, spontanshopping og tilslutt hopping ombord i hurtigbåten. Det viktigste var at vi ikke sultet ihjel og at vi hadde passelig nok med øl til turen så innkjøpet ble litt så-som-så
men ikke noe krise.

På båten var det ikke snakk om hvilke arter vi kom til å få, men hvor mange isgalt, blåkveiter og ulvefisk vi kom til å sveive opp fra stordypet. Som fiskere ofte gjør når man sitter og venter på å komme frem til utvalgte destinasjon - sannheten blir ofte en annen :)

Jonas og jeg fikk kommet oss ned på jorda etterhvert, og uavhengig av fangst ble vi enige om at bare det å ha vært der og fisket på syke dyp på denne plassen, som mange artsfiskere drømmer om å besøke minst en gang i løpet av livet er kult nok.

Vel fremme på hytta dukket etterhvert alle som skulle på tur opp og vi fikk etterhvert pakket som saker, rigget stenger og lagt oss for en tidlig utfart dagen etter. Yr.no meldte lite vind, bittelitt nedbør og rolig strøm (noe de tok GRUNDIG feil i, men mer om det senere)

Planen dagen etter var å reise ut ved halv seks tiden, noe vi ikke klarte. Etter å ha fylt opp begge båtene med et par kasser agn hver og fylt nok drivstoff var det seks spente personer som ved seks-tiden var på vei over i godt driv  i 18-20 knop, de 35-40 nautiske milene det var over til Andenes. Planen var å hente ei snelle på den lokale sportsbutikkenbutikken som jeg skulle låne, samt ordne med overnatting den påfølgende natten.

Neeesten fremme ved Andenes..

Jeg ble kasta i båt med Thomas og Geir Magne og i den andre båten skulle Vilhelm, Jonas og Espen fiske sammen. Topp stemning!

Skipper Thomas har trua!

Vel fremme ved Andenes klaffa vi til gjestekaia, stormet inn til byen på jakt etter proviant, et sted å sove og ei snelle.

Kolonnekjøring på tur inn havna i Andenes

Snella var ikke å oppdrive noe sted, så jeg måtte fiske med nødsnella mi - som jeg vanligvis bruker på "litt" grunnere vann. 1200m sene måtte bare holde og det gjorde det på sett og vis.
Thomas fiksa hotell, vi fiksa mat og drikke på den lokale Rimien før vi kjørte utover på storhavet. Eller som Thomas skrev på Facebook "Into the abyss" - noe som stemmer bra. Det er jo latterlig dypt der ute..

Litt forskjellige båter der ute

Deler av fiskeflåten samt hvalsafari skuta

Vel fremme var vi i lettere ekstase - havet var flatt, vinden fraværende og regnet var nesten ikke plagsomt.
Dog - vi tok vel gleden litt på forskudd når kartplotteren viste at vi drev med mellom 1.3 og 1.8 knop denne dagen, og fisket skulle vise seg å være relativt vanskelig! Men vi klagde ikke, det var bare så surrealistisk å kjøre rundt der ute og se dypene på kartplotteren, 7-8-900 meters kotene ligger nærme hverandre, og bare det å tenke på hva som skjulte seg på bunn under oss var utrolig kult.

Foto: Jonas Botilsrud

Disse bildene illustrerer vel greit hvordan strømforholdene der ute var..

Hvis man ser på sjøkartene over området så er det ikke så mye tenking som skal til før man skjønner at det er enorme mengder vann som skal flytte seg inn og ut av ravinen, og at det i tillegg denne helgen nesten var 3 meter forskjell på flo- og fjære så ble det som det ble - fiske skulle vi uansett!

Så over til fiskingen!

Grunnet helt sinnsyk strøm så styrte vi mot en topp på ca 500 meter som vi skulle slippe ned på, før planen var at vi skulle drive utover mot riktig dypt vann. La oss til litt på baksiden av toppen, og fant fort ut at det kom til å bli relativt vanskelig å fiske der ute. Selv med 1.7 kilo bly ble det vanskelig å holde bunn selv på "grunna" på ca 500 meter, så det ble mye sene å slippe etter..

Ca 10 meter over bunn hadde jeg noen små napp på slepet, prøvde å kroke på direkten men det var ikke sjans til å få føling med noe som helst, så etter rimelig mye sveiving skjønte jeg at fisken hadde kroket seg selv. Rett før meldte Geir om napp, så vi stod begge to og sveivet opp uante mengder med braid.

Geir var først oppe og kunne melde om grov uer, og turen var reddet for hans del. Uer på 5080g - og over 5 kilo var et av turens mål for han. Superfornøyd og med tidenes glis kunne han ta et velfortjent pust etter drøye halvtimen fiske!

Fem minutter etter kom tacklet mitt opp, men ingen fisk? Tok tak i bommen og startet å dra og skjønte hva som foregikk, fisken hadde flyti opp på andre siden av båten, så etter litt lirking slo hjertet et ekstra slag når jeg så det var en enda drøyere uer enn den som akkurat hadde kommet i båten!

Drømmefisk for min del og så stor uer hadde jeg aldri tenkt jeg kom til å få uten å besøke feks Sørøya.

74cm

Fotograf: Thomas Tofte
Storfornøyd med uer på 6780g!

Enormt gap på de dyra...

Stemningen så dårlig ut for Thomas etter første nedslipp

...men alikevel fornøyd med storfisk i båten!

Stampen ble etterhvert full

Neste driftet fikk vi bare en stor haug med små dritt brosmer, så det var ingenting å snakke om.

Etterhvert fant vi ut at å starte på drøye 600 meter med var mer fornuftig, med et håp om å komme oss ut over 7-800 meter vann, men før vi rakk å komme oss helt ut nappa det både hos meg og Geir nok en gang - og igjen ble det et knippe uer.

Geir fikk to fisk, en på 4860g og en på 5060g mens jeg fikk en mindre uer på 3200g.
Thomas kjente ingenting og ble tvunget til å sveive opp da sjøkartet vårt viste ingen koter, latterlig mye strøm og generelle vanskelige forhold.

Resten av dagen ble det ingen fisk i båten, men vi tror at vi var borti blåkveite et par ganger, men desverre ble ingen fisk med opp i båten - før vi ble tvunget til å dra til land når skumringen nærmet seg.
Å ligge der ute på natta er ikke noe man bør gjøre, da det er tidvis mye yrkesfiskere og militære fartøy som ferdes der ute.

På tide å dra hjem, mørket kommer fort

Vel i havn ble det litt poseringsbilder, tullebilder og kjas og fjas. Tross vanskelige forhold med mye strøm var vi egentlig fornøyd med dagens fiske, dog litt uventet å få stor uer.

Mine to uer, dog litt ufint bilde :-)

Fotograf: Thomas Tofte
6780g + 3200g

Dobbelposering med Geir sine fisk på 5080g + 5060g

Så var det bare å ramle inn på hotellet i illeluktende klær, knekke nøkkelkortet til hotellrommet, få i seg noe mat før man lett sovnet til noe dårlige greier på tven.

Dag 2 lå forran oss - og spenningen var stor!