fredag 25. oktober 2013

Langesund - en artsfiskers drøm - del 1

For et år siden avtalte jeg med Roger om å komme nedover til samme helgen i år som ifjor, men denne gangen var planen å utvide fisketiden med en dag for litt pillemeite til havs Langesundsbukta.





Når det nærmet seg, fikk vi med oss Espen ut for å prøve etter litt forskjellige flatfisk, rødknurr og andre spennende fisker.

Etter en hektisk uke var endelig helgen foran oss, så jeg kjørte direkte ned etter jobb på fredagen. Det kunne jeg egentlig spart meg for.. Å sitte to timer i kø etter en dag på jobb et absolutt ikke min favorittsyssel å innlede helgen på.

Vel nede i Langesund pissregnet det sidelengs, så fredagens forsøk etter diverse fisk i mørket utgikk med høye kneløft.

Planen den påfølgende dagen var å fiske berggylte. En av mine favorittfisker å fiske etter. Berggyltene er for det meste enkle å få, men de har også en fightervilje sammenlignet med en abbor og suter krysset og putta i sjøen.




I strøkent vær og i totalt fraværende vind blanket vi så det sang! Plassen vi fant og fisket bra på ifjor viste seg å være totalt utslitt i år. 
Dagens eneste fisk som er verdt å nevne er paddetorsken Roger flekka opp på vanlig vis. Har blitt en tradisjon, det.






Etter å ha pyntet litt på solbrilleskillet dro vi hjem. Skuffa. Sykt skuffa. Det var ikke dette jeg så for meg når jeg dro nedover dagen før, men sånn er nå fiske. :)

Etter en bedre middag i Langesund stakk vi hjemover til Roger for å lage litt tackler, legge en plan og komme oss avgårde så tidlig som mulig.

Opp 0700, hive i seg mat og komme seg på sjøen i skumringa. Det klarte vi, og vi tøffa utover bukta på vei mot plassene.


Litt av noen soloppganger på denne tiden av året...



Planen var først å skaffe noe fersk agnfisk i form av sild og makrell og deretter fiske litt brungylt. Sild fikk vi ikke, makrellen stilte velvillig opp - og jaggu klarte vi å få noen brungylter også. 5 stykker for å være nøyaktig, og jeg perset med denne fisken:


Klarte å lure opp en sypike på greie 190g også.

Foto: Roger Nilsen

Brungylt 230g - pers!


Og hva fikk Roger? Roger fikk en blekksprut..

<Her skulle det vært et bilde av Roger>




 
Videre var planen å fiske etter slettvar og rødknurr, førstnevnte manglet jeg på artslisten og rødknurren er bare utrolig kul. Espen som har over 10 slettvar fra før av ble dagens mann på denne arten, og plukket først denne:


Slettvar på 680g og den tredje jeg har håvet for andre..





Roger får også en fin fisk, en knurr på 530g som desverre var noe tynn i fasongen.





Etter at jeg også har fått noen knurr, sandflyndrer og rødspetter får jeg et bedre napp som på tredje mothugget sitter som det skal (Hissige tasser som aldri gir seg!) så kommer denne opp:



Foto: Espen Abrahamsen

Rødknurr på 350g - min andre rødknurr





Fantastiske flotte farger!



Klokken nærmer seg nå 1330 og den påstått beste tiden gjenstår. Vi legger oss på drift, Espen får et napp og flekker opp nok en slettvar. Gjett hvem som ble relativt lang i maska? Jo, meg. Utrolig kult var det, at man kan fiske målrettet etter slettvar i oktober og faktisk få flere!



Slettvar på 680g+480g og den fjerde jeg har landet for andre! :)



Etterhvert dreier vinden en del og roer seg betraktelig. Da får Espen det for seg at han skal skru av motor på båten slik at vi kan nyte et øyeblikks stillhet. Midt i driftet sjekker han om motoren starter (just in case..) og det gjør den ikke! I et lettere panisk øyeblikk lemper han to dregger overbord for at vi ikke skal drive på grunn og starter å feilsøke. Starteren har vært litt kjip tidligere i sesongen, men at den nå overhodet ikke ville leke var litt uventet.




Det viser seg at innslagsrelet har ryki, og da er det ikke annet å gjøre enn å ringe halve Langesund i håp om at noen kan slepe oss til havn igjen. Etter en god halvtime i telefon får Espen napp hos Per, som etter et par timer kommer tøffende ut med Jera, så etter noen hårete minutter med manøvrering i sjø som har tatt seg opp og vind som bikker opp mot kuling starter slepeturen inn mot land igjen.



Slepe slepe slepe...


 

Kjipt å miste en halv dag, men uforutsette ting får man ikke gjort noe med. Resultatet var alikevel veldig bra, så ingen av oss klagde nevnverdig (vel, Roger klagde kanskje litt da.) ;-)

3 1\2 time senere, etter å ha slept båt i 3 meter høy sjø var vi endelig i havn igjen.
Så var det bare å kjøre hjemover som gjenstod.






Over er et lite knippe av fisken vi fikk. Slettvaren har desverre en tendens til å sluke rått, så vi fant det bedre å ta de med hjem istedet for å la fisken dø sakte men sikkert på bunn. Slettvar er fantastisk mat også!

Helt tilslutt vil jeg takke Espen og Roger for en fin fiskehelg, Roger for tak over hodet og Espen for at jeg fikk være med ut i båt :-)

3 kommentarer:

  1. Motorhavari da jeg var i Langesund også, da på Jera. Men fangstene deres var mye bedre, da. Fin rapport :)

    SvarSlett
  2. Grym rapport! Mn blir sugen på langesund ;)

    SvarSlett

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com