søndag 17. november 2013

Langesund - en artsfiskers drøm del 3

11-13.10.2013

Etter slettvaren dagen før var jeg så avslappet og fornøyd at ingenting egentlig var noe stress. Følte jeg ikke måtte stå opp to timer før sola våknet for å stresse ut døra.

Alikevel var vi tidlig oppe for å få mest ut av dagen. Vekkerklokka ringte og ringte uten at jeg hørte den (som egentlig er relativt normalt) så Jonas fant ut at han skulle putte potetgull i nesa mi. Da våknet jeg med et smell og lurte på hva i h***sike som foregikk...

Etter en kjapp frokost, tur innom butikken og refuel var vi på tur ut av sundet.
Dagens plan var å fiske rødknurr og slettvar og forhåpentligvis skaffe Jonas noen nye arter.


Foto: Jonas Botilsrud

Været var fint og snart var vi på vei ut..


Espen er fokusert


..og Jonas har gørtrua



Etter å ha lagt oss på riktig plass og startet å drifte tok det en god stund før det skjedde noe. Vi hadde litt smånapping og førstemann ut med fisk denne dagen var Jonas. Et pluss i boka var at det var ny art, ei rødspette.


Liten, men velkommen
 
 
Så begynte ting å flyte igjen. Etter noen drift på grunt vann med lite action, legger vi oss til litt dypere og får snart kontakt med fisk.

Etter et bra hugg kroker jeg en fisk som kjennes litt annerledes ut og begynner å ane ugler i mosen. Det kjennes veldig flatt ut og mine antagelser av rett. Alle trodde de så en slettvar og at ketchup effekten hadde kommet, men til vår store overraskelse var det en liten piggvar!

Foto: Jonas Botilsrud

Lite tefat på 380g


Selvom den var liten er jeg allerede fornøyd med dagen. Dette er min andre piggvar noensinne og en art som ikke er veldig å få her hos oss.

Slipper etterhvert ned igjen nytt agn, treffer bunn, løfter tacklet og bang - ny fisk på direkten!
Denne jobber som en sint knurr så jeg ber Espen finne frem håven - den er definitivt rød!



Stilig liten rakker

Foto: Jonas Botilsrud

360g \ 31cm med morsom fisk


En og annen knurr, sandflyndre og rødspette får en kjapp visitt i båten utover dagen. Fisket tar liksom aldri helt av, så vi finner ut at vi skal prøve å drifte enda lenger og enda dypere utover. Retningen på driftene er perfekte så vi har stor mulighet for å variere strekkene vi kan fiske på.

Vel på plass hugger det plutselig hardt hos Jonas. Fisken blir med nesten hele veien til båten, men faller desverre av. Så er det Espen sin tur og etter en morsom fight står jeg egentlig klar med håven lenge før han ber om den. Når Espen blir stille i båten er det enten fordi det er tomt for øl, eller fordi han har på "rett fisk". Nå var det sistnevnte!

Dagens største rødknurr får seg en snartur i båten og Espen er gørfornøyd. Favorittfisken hans satt langt inne i år, men den kom tilslutt. Et nydelig eksemplar.



620g med strøken rødknurr


Gutten smiler!


Nå var det bare Jonas som manglet å få rødknurren men det ville seg liksom ikke. Istedet er jeg så frekk at jeg lander enda en rødknurr og årets største for min del.


Foto: Jonas Botilsrud



Foto: Jonas Botilsrud

445g / 35cm


Planen videre er å teste etter brungylt - en art som Jonas mangler. Vi rekker noen få slipp men blir hardt plaget av makrell. Etter 25 makrell, sypiker og småtorsk finner vi ut at nok er nok å kjører mot land igjen. Greit å komme seg innover tidsnok så man slipper å kjøre over tau og blåser til alle hummerteinene.



Passe dårlig tatt med mobilen



Fine solnedganger på denne tiden av året


Vel i havn blir vi enige om at vi har hatt en fantastisk dag og vi håper morgendagen blir minst like bra.



Etter en kjapp kikketur etter noen skrubbefanter, som forøvrig ikke leverte noenting av interesse lokker sofaen og noe fjås på tven mer enn å stå ute å fryse..


Dagen etter er vi tidlig oppe og kjapt ute på plass. Dagens første mål er brungylt slik at Jonas får notert seg arten og det går nesten litt for bra. En av mine plasser leverer som rakkern og vi slår ihjel en snau halvtime på dette.



Jonas sin første brungylt veide 210g


Var ikke helt meningen dette her da...


Neste ut på planen var berggylte og blåstål. Fadesen fra forrige helga måtte gjøres noe med, men den fortsatte... først knekker jeg en krok på en stor gylte. Trodde splitter nye Owner Ebi 1\0 skulle gjøre jobben?

Så snagger Espen en stor en, Jonas mister en bra en og vi står egentlig bare og lurer på hva i all verden som foregår.

Neste plass ut fisker vi en snau time på før Espen må i land og vi må reise videre. Her blir det mye fisk og igjen skjer det som ikke skal skje. Jeg mister en diger gylte, Espen mister to enorme og Jonas har på en fisk av grovt kaliber.

Som en trøst får vi disse..


Strøken blåstål på 555g

Foto: Jonas Botilsrud

Trøstegylte på 1400g


Siden klokka såvidt nærmer seg ettermiddag blir vi enige om å prøve å lure noen lomrer fra land siden været er så strøkent. Vi takker Espen for turen og husly før han kjører for å hente broren sin i Horten.

Vi roter litt før vi klarer å finne plassen, siden jeg bare har vært her en gang tidligere. Men vi ser folk. Grunnet lite plass der vi tenkte oss håper vi ikke at de sitter der. Heldigvis gjør de ikke det, slik at vi kan røre rundt alene der ute på skjæret.





Fisket er tregt, ingenting spesielt skjer annet enn små rødnebb og bergnebb, men det gjør ikke stort. Å sitte i tskjorte i midten av oktober var så fantastisk at fisket definitivt kommer i andre rekke. Sola steiker og etter en stund napper det visst også.


Foto: Jonas Botilsrud

Ny pers på fløyfisk var ikke akkurat det jeg forventet her. 125g


 
... og rett før vi gir oss dukker denne opp

Foto: Jonas Botilsrud

Desidert minste lomra jeg har sett. 180g!


Det er på tide å komme seg hjemover igjen etter en fantastisk helg hvor man fikk følelsen av å ha flyt - det er ikke ofte man får tilnærmet alt man prøver seg på i løpet av en kort tidsperiode. Lever lenge på disse dagene i Langesund.

Takker for turen Jonas og Espen! Vi får gjøre det igjen til neste år også!

1 kommentar:

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com