tirsdag 19. november 2013

Skrubbefiske del 7

07.11.2013


Nå begynner vi å gå tomme for plasser å teste etter skrubbe uten å måtte gå med vinduet.. jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få en større skrubbe enn 750g, som viser seg å bli der det butter for min del. De store skrubbene er bare lyssky og redde og har total spisevegring. Vi har jo sett de fra land også men ikke pokker om vi får dem.

Bare man er sta nok så tror jeg den kommer til syvende og sist? Det som er så frustrerende er at vi så latterlig mye diger skrubbe når vi lette etter tunge med vinduet tidligere i år, og nå klarer vi knapt å finne fisk over seks hekto. Hvor er alle sammen? Har de byttet plass med småskrubbene?

Det virker som Karl Johan også begynner å dele min frustrasjon over disse flyndrene, så nok en gang var det duket for skrubberier og nok en gang skulle vi se på noen nye plasser.

Første plassen denne gangen så latterlig strøken ut på flyfoto før vi reiste og det var feil. Bunn var totalt dekket med løv og der ligger det naturligvis ingen skrubber. Vi fant en stusselig liten sak som var så tynn at den heller burde skaffet seg jobb som avis - tror ingen hadde merket forskjell. Litt sprittusj og et frimerke så hadde den vært good to go i løssalg.

Vi surra og sulla litt rundt frem og tilbake litt lenger vekk fra der vi startet og fant et par skrubber til slutt. Hele to stykker faktisk. De var pene, og hadde spisevegring, lyssky og forbanna vanskelig. Argh!

På vei tilbake til bilen sier jeg "kanskje vi skal se her en gang til før vi stikker?" Langs en steinrøys i vannet ser vi først ei skrubbe, deretter en til og ved nærmere øyesyn ligger det bortimot 15 stykker stablet bortover. Jeg fisker på den første jeg ser, stiller meg slik at jeg får fisket på den og legger merke til at den er stor! Etter litt luring og lirking med reka tar fisken, mothugget sitter, fisken gjør to rull og faller av. ****! Er det mulig?! Når jeg først klarer å kroke ei skrubbe som garantert var over kiloen så presterer den å tre seg av kroken? Frustrasjon!

Vi setter oss i bilen og kjører.. pokkers fisk.

Marius ringer på vei til neste plass og lurer på hvor vi befinner oss og hvor vi skal og etter nøye veibeskrivelser setter han seg i bilen og møter oss etter hvert på dagens andre plass for dagen. Her er det fanget slettvar tidligere og vi går begge med en viss spenning i magen når vi sveiper over område - det ser veldig "varaktig" ut. Ingen var å finne, men jeg fant et avtrykk i bunn hvor det for en liten stund siden helt klart og tydelig har ligget en fisk på 3-400 gram. Ikke til å ta feil av det der!
Napper opp en liten skrubbe også, som veide voldsomme 570g.

Marius dukker opp og samlet kjører vi innover mot Oslo igjen for å fiske på nok en plass vi har besøkt tidligere. Denne plassen svikter aldri! Her ligger skrubbene nærmest stablet og flere får seg en tur på land. Ingen spesielt store fisker men morsomt når man finner så mange på en og samme plass. Marius får en fisk som burde veid over kiloen, men strekker bare vekta til 600-og-noe. Enormt hode og bred kropp - dessverre uten innhold og kjøtt.



Marius poserer med vannflaske og KJ følger nøye med



14 skrubber totalt, toppfisk 570g.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com