lørdag 12. april 2014

Første tur med vindu unnagjort

11.04.2014
 
Etter jeg kom hjem fra Åkrafjorden har fiskesjuken vært stor, men uten anledning til å stikke ut før i går så var det med stor iver vi tok oss en kikketur til Oslofjorden igjen.
 
Hadde ingen store forhåpninger om å se noe skamkult egentlig, men vi skulle fortsette å nøste opp i et par løse tråder vi har hatt siden sesongen i fjor, dvs sjekke ut noen "hull" på kartet som vi ikke har vært på tidligere.
 
På tur var jeg, Karl Johan og Stein.
 
Den første plassen har jeg sett på maange ganger så den var først ut på vindusplanen, men først stakk vi innom og så på et par plasser med potensielt hårvar\ringbuk. Disse så lovende ut, men vi hadde litt mye vind så det ble med kikkingen.
 
Vel fremme ved første vindusplass, var det skumring så det var bare å hive på seg 100 lag med klær (jeg har bare gamle gummivadere, som ikke er spesielt varme).
 
Plassen så ekstremt lovende ut, og er sannsynligvis en fin komboplass som kan holde diverse mikrofisk i tillegg til tunge, slett\piggvar og andre morsomme fisk.
 
Det første jeg så var et knippe skrubber, og rett etterpå så jeg en ulke. Den så stor ut i vannet, men etter å ha gått etter den 10 meter klarte jeg å kroke den og miste den rett i kanten på vinduet og ut i vannet igjen.. Typisk. Kan ha vært pers, så det var surt.
 
Vi gikk hele området og strekket og så egentlig bare sø, skrubber, kutlinger.. men også et par heftige avtrykk hvor det har ligget svære flatfisk for kort tid siden.
 
 
Endelig vindustur igjen!
 
 
Man merker etter å ha hatt 6 mnd fravær med vindus-kikkfiske at man er rimelig gira og spent, og det merkes når man går. Tempoet er alt for høyt, man ser ikke nøye nok, og hjernen venner seg gradvis til å skille mellom bøss\stein\drit og faktisk fisk.
 
Jeg så mye etter panserulke i går, siden Stein manglet arten, men uten å finne noen.
 
Etter å ha gått på plassen et par timer kjørte vi videre til en ny plass, og sjekket ut 3-4-5 forskjellige strender og gruntområder. Thomas Corsten og Ole-Håkon Heier var allerede på plass, så vi teamet opp med de og subba rundt.
 
Fisket på et par store skrubber, men de var ikke interessert i reke - som vanlig. Ole-Håkon lykkes i å kroke noe som var ny pers, som jeg veide til 680g for han. Med en lengde på 43cm burde den veid mye mye mer, men dette er jo midt i gytingen til skrubba her nå, så det er varierende kondisjon på dem.
 
Når klokka nærmet seg 0100 fant vi ut at nok var nok, og kjørte hjemover.
 
Overrasket som jeg var, at 7 grader vann ikke var spesielt kaldt hvis man har på seg nok klær. Håper ikke det lenge til neste tur, tross for at det sannsynligvis ikke er veldig mye spennende å se enda med noen få unntak selvfølgelig...
 
:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com