tirsdag 23. februar 2016

Foreløpig oppsummering av 2016

Har vært lite trøkk på bloggen i år, har ikke fått satt meg ned og prioritert og skrive litt, så jeg tar det like gjerne i en oppsummering.

Det har blitt fisket litt allerede, 15 fiskedager har jeg rukket å få til. Det er rundt halvparten av det jeg fikk til i fjor og grunnen til det er flere ting. Det har vært alt for kaldt for å kunne drive med specimenfiske i ferskvann som jeg gjerne bruker mye tid på vinterstid.

Den andre årsaken har vært at det har vært mye utrygg is på sjøene jeg hadde planlagt og ismeite på i år, så sjøisfiske har blitt prioritert fremfor det. Det er ikke alltid vi har sjøis lenger, så det har vært greit å fiske litt på sjøen også :)

Januar:

Startet med to blanketurer etter gjedde på et nytt vann. Fikk en sik. Ikke mye mer og si om det egentlig.

Derfra ble det to laketurer hvor fisket var forholdsvis tregt.
Den første turen fikk vi noen laker, jeg og KJS. Fisket tok aldri helt av, men det nappa litt i løpet av kvelden.

Foto: Andreas Næristorp

KJS med dagens fisk - ei lake på 2320g.


Foto: KJS

..og jeg med dagens nest største på 1920g.

Dagen etter derimot gikk alt så mye bedre. Det hele var egentlig en spontantur hvor Andreas ble med, i snødrev, men relativt mildt vær.

Fisket var urtregt, men det kom opp en bra lake til slutt:

Foto: Andreas Aanerud Johansen

Lake på 4400g\78cm.


Mer om disse turene kan leses her: Årets første laketurer

Derfra og ut ble det satsing på sjøisen. Målet var stor strømsild og forhåpentligvis annen kul fisk.
De første to turene ble det bare et hav av hvitting, masse makrell og diverse sei og torsk. Morten som var med den ene turen fikk en strømsild som var ny art for han.

Foto: Andreas Næristorp

Ny art på Morten - strømsild på 96g.


Den neste turen var det jeg, KJS og Marius som var på tur. Jeg startet dagen med en forferdelig stygg laks... :/

Foto: Marius Vikene

Laks på 3,3kg med kroken på vei ut av g****t...


KJS derimot var mer heldig. Det runna på den ene stanga hans, plassert med en kembo brisling på 3 meters dyp. Han ventet litt før han kroket, og jeg kom løpende rett bak han. Mothugget satt som det skulle, og fisken prøvde seg på en unnamanøver, men før den klarte å snu hadde jeg allerede fortommen mellom fingra og fikk styrt en grisefeit sjøørret opp av hullet. Snakk om pudding og ny pers på Karl Johan!

Foto: Andreas Næristorp

Ny pers på KJS  - ørret på 4530\72cm

Helga etter kom Jon på besøk for litt fiske. Planen var opprinnelig en dag på samme plass som helga før, og deretter teste en ny plass på søndagen. Isen var dessverre som smør på den nye plassen, så vi var en av de 200 som var ute på isen den dagen. Vi satt oss lengst mulig unna alle andre for å kunne surre i fred, og Jon fikk raskt fisk på de pelagiske stengene og fikk lempa opp et par sjøørret. På bunnmeite og heklestengene ble det som vanlig bare torsk, lyr, tonn med hvitting, noen sild og makrell.

Foto: Andreas Næristorp

Kilos ørret

Foto: Andreas Næristorp

Ny pers på Jon - 2135g.

Deretter var det tid for mer lakefiske, denne gangen med Jonas. Plassen jeg perset på ifjor skulle besøkes, men fisket var langt fra spesielt bra. Tror vi var en uke eller to for sent ute kontra ifjor, Jonas fikk dagens eneste brukbare fisk.

Foto: Andreas Næristorp

Kveldens fisk, ei lake på 2920g.


Mer om den turen kan leses her: Laketur med Jonas

I forbindelse med tre dagers jobbing i Tromsø i slutten av januar fikk jeg koordinert det slik at jeg reiste opp fredagen før, lånte sofa av Øyvind og endelig skulle det bli anledning til å ismeite etter kloskate i Troms. Har prøvd og få det til de siste fire årene uten at det har klaffet spesielt bra med tidspunkter, tid og is. Nå var det typ 1,5 kilometer med is i Ramfjorden så vi gjorde et forsøk.

Jeg fikk fikset leiebil, og den første fiskedagen skulle jeg, Øyvind og Truls teste etter skatene. For å si det mildt, ble det en actionfylt dag. Etter en halvtime runna det på den ene stanga mi, og opp kom den minste kloskata jeg noensinne har sett, men skate er skate og endelig fikk jeg ei kloskate i Norge (Foruten Svalbard, da).

Foto: Truls Christian Olsen

Kloskate på 320g.


Det runna nesten konstant på alle stengene mine, og et par ganger denne dagen kom det opp annen fisk det var verdt å ta bilder av. Den andre fisken som fikk ofret noen bilder var denne saken:

Foto: Truls Christian Olsen

Torsk på 11820g, tatt på en liten sildebit.


Dagens fisk var det forøvrig Øyvind som stod for. Samtidig som jeg står og pumper småtorsk på skatestengene runner det ut av ville helsike på den ene stanga til Øyvind, og både jeg og Truls aner hva som er i gjerde når fisken tar 100 meter i første utraset.

Det ble en relativt hektisk fight, med ei kveite som absolutt ikke ville la seg lande. Vi utvidet skatehullene til Øyvind med 2 ekstra hull, men vi hadde dessverre glemt igjen både klepp og kveitekrok hjemme i gangen. Etter at kveita hadde hatt 5 runder opp til hullet med påfølgende sinnsyke utras på Øyvind sin lille Ice Light 90 stang fra Lawson klarte vi omsider og lande kveita ved å endelig få styrt den opp gjennom hullet. Jeg fikk delvis tak i gjellene, men holdt på å miste grepet når Truls kom til unnsetning og fikk hjulet til med å løfte den opp på isen. Reaksjonen til Øyvind når fisken var berget innebar store mengder fniselatter og lettelse. Vi regnet jo egentlig med at fisken kom til å ryke når som helst, men murphys lov slo til igjen. Kvelden før byttet vi ut sene på akkurat denne snella, fra sliten 0.15 braid til fersk 0.33 braid og jeg tror dette kombinert med godt krokhold og en god dose flaks gjorde at vi klarte å berge fisken.

Foto: Andreas Næristorp

Kveite på 16,8 / 112cm


Jeg avsluttet dagen med en gapeflyndre og Truls med ei hyse som var ny pers for mannen fra Kongsvinger. Og Øyvind? Når hans siste stang skulle sveives opp hang det jaggu en fin kloskate på kroken... flyt!


Foto: Truls Christian Olsen

Gapert på 440g.

Foto: Andreas Næristorp

Truls med hyse på 3540g

Foto: Andreas Næristorp

Øyvind med kloskate på 1010g.


Dagen etter skulle vi tilbake igjen og prøve et nytt område. Denne dagen var det bare meg og Øyvind som skulle fiske, og med et latterlig sinnsykt snøvær som var meldt hele dagen, reiste vi ut før den verste nedbøren startet. Med en Toyota Corolla som leiebil ble det en heller interessant opplevelse, men det gikk heldigvis greit og komme seg att og fram.

Fisket tok liksom ikke helt av denne søndagen, men jeg klarte å true opp nok en torsk over 10kg og en grei hyse.

Foto: Øyvind Høier

Hyse på 2550g

Foto: Øyvind Høier

Torsk på 11,4kg.




Så var det plutselig februar, og en tur med Oslo Havfiskeklubb i Drøbaksundet stod for tur. Planen var opprinnelig å fiske etter stor øyepål, for så og avslutte med og prøve etter gråhai.

Formen var relativt ræva og det samme var været. Pissregn og 10ms rett sørfra, kombinert med 3 grader gjorde det hele til en relativt kjip fisketur. Fisket var enormt dårlig, det eneste jeg klarte å få var noen skarve sild og ellers noe småplukk. Dagens fisk var det Frode Kagge som stod for, en søt liten rødhai og ny art på Frode.

Foto: Andreas Næristorp

Frode med en rødhai som ikke ville posere foran kamera, 840g.

Foto: Andreas Næristorp

Agnfisk...

Det ble også gjort et forsøk etter tullefisk i Østfold sammen med Karl Johan den samme helgen, som også var en sur opplevelse. Tett snøvær og sur vind, kombinert med ræva fiske så ble det faktisk en blanketur på meg. Karl Johan fikk noen små ålekvabber og en grei ulke, ellers var det bare sporadisk smånapping hele kvelden.

En stim med brisling fartet att og fram foran oss, men ikke pokker om de ville ta denne gangen heller.

Foto: Andreas Næristorp

Karl Johan kulern i kjipt snøvær.

En av årets beste turer foruten laka i januar var på isen i Sandebukta dagen før. Jeg hadde ikke hatt noe flyt i Sande tidligere, men med god hjelp fra Olex maskina fikk jeg sikta meg ut på en plass som forhåpentligvis skulle levere noe kul fisk.

Jaggu ble det fisk.. som vanlig kom det opp et tonn med hvitting, men også en del matfisk i form av torsk og sei. Ellers så stod det en stor stim med taggmakrell under oss hele turen også, og før denne turen hadde jeg bare fått fantastiske 3 taggmakrell. Denne dagen ble det 18 på meg og 15 på Karl Johan, hvorav jeg perset med en fisk over persen fra ifjor, tatt utenfor Jomfruland.

Foto: Karl Johan Sæth

805g/47cm taggmakrell og ny pers


Når vi fikk rydda ut mesteparten av hvittingen som stod parkert under oss dukka det plutselig opp en strømsild også:

Foto: Karl Johan Sæth

Strømsild på 130g. Det ble "noen" hvitting før denne omsider satt i år.


Nå på søndag ble det også en tur til en annen plass i Sandebukta.Til slutt så ble vi så mange utpå at SFK-Laken skulle ha klubbtur samtidig, og med 8 mann på isen måtte det dukke opp noe spennende, vel?

Det ble som vanlig denne turen to tonn hvitting, men også masse matfisk i form av det vanlige: Torsk, sei, hyse, knurr og litt agnfisk i form av makrell.

Jeg fikk et par greie fisk denne dagen, før Leif avsluttet turen med en småflekket rødhai på 920g som jeg ikke har bilder av.

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Andreas Næristorp

Kurant sypike på 180g

Foto: Karl Johan Sæth

..og til slutt en strømsild på 115g. Det tok bare 70 hvitting denne turen også... sukk.




Og med det var det kun en liten uke igjen til mars. Noen planer er allerede på blokka, så får vi se hvordan værforholdene vil ha det. Først ut er en tur etter storabboren, så får vi se hvordan det går!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com