onsdag 13. april 2016

Årets første forsøk med tungevindu og vadere

Så var tiden omsider kommet. Vanntemperaturen stiger, vadere finnes frem og vinduer pusses. Det er tid for å kikkfiske i fjæra igjen!

Jeg har ventet lenge på dette, med store forventninger etter avslutningen ifjor hvor jeg omsider perset på piggvar med en fisk på 3,7kg.

KJS fikk plutselig en åpning for å gi det et forsøk, etter at de hadde relativt grei suksess i helgen som var så det ble en bråbestemt tur.

Planen var og starte en plass vi tuslet litt på ifjor og sjekke ut litt forskjellig. Som sagt, så gjort - etter 2min i vannet fikk fant og fikk KJS en tunge, som viste seg å være rimelig drøy..

Foto: Andreas Næristorp

Strøken tunge på 1275g\45cm

Vi gikk deretter en liten stund før vi fant noe mer spennende, foruten masse store sjøørret og skrubber var det egentlig veldig lite og se. En og annen lite bitevillig tunge fant vi, før jeg fisket på en som jeg omsider fikk på en liten rekebit (!)

Foto: Karl Johan Sæth

Tunge på 1160g\45cm

Litt av målet med turen var og finne noen store slettvar, men de var faktisk helt fraværende på denne plassen. Vanligvis finner vi en god del av dem der vi vadet, men ikke denne kvelden.
Klokka begynte nå og bli mye, og det var på tide med returen, men aller først skulle vi sjekke ut et område vi har fått piggvar på flere ganger tidligere. Vi kikket ganske langt fra hverandre her, og det var ikke før vi snudde og skulle gå til bilen jeg fant noe interessant...

Godt nedgravd, ved siden av en stein og under masse tang så jeg to velkjente øyne. Piggvar!
Rigget om takkel i en fei, hekta på en ansjos og startet og jigge agnfisken. Jeg gikk litt overraskende på fisken, så jeg hadde ikke spesielt trua på at den kom til å ta. Plutselig skyter en diger var-kjeft ut av intet så det spruter småstein og skjell rundt den. Den legger seg ned igjen, og nok en gang angriper den agnfisken hardt og brutalt uten å treffer den.

Det er ikke før tredje forsøket den er lei, og banker til med dødsforakt og sluker agnfisk, takkel og halve fortommen i et hugg så brutalt som varene kan hugge. Superfett!!
Fisken sitter i tilslaget og seiler rett mot land, før KJS napper av håven fra sekken min og berger fisken.

Vel oppe i vinduet er det en ektremt godt kondisjonert fisk og min nest største piggvar.

Foto: Karl Johan Sæth

Piggvar på 3150g\51cm


I full fniselatter tusler vi til bilen, vel vitende om det første forsøket i år med vadere og vindu uten tvil var en stor suksess. Håper det fortsetter utover våren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com