mandag 18. april 2016

Havfiske i Skagerak del 2

Dagen etter var planen en litt annen.

Ifjor fant vi et interessant område vi hadde veldig bra fiske på. Olexen gjorde jobben med å kjøre opp sjøkartet slik at det ble fiskbart og ikke bare masse tullete koter som ikke gav mening.

Dagens plan var og kjøre opp og testfiske 7 potensielle plasser for lange for og se om vi klarte å finne noe kult.

De første 5 plassene vi kjørte opp var dog, helt ufiskbare. Her var det strøm på over 3(!) knop som gjorde fiske fra 120-200 meter tilnærmet umulig, selv når vi lå på bakk hadde vi nesten 2 knops avdrift.

På plass nummer seks ble det litt bedre. Etter kun et kvarter hadde jeg og Knut Erik dobbelthugg hvor begge fikk lange. Et resultat, men ikke helt størrelsen vi var på jakt etter. 6,8 og 7,2kg ble fasiten på de to fiskene, men jeg følte vi var inne på noe.

Foto: Andreas Næristorp

Knut Erik som vanligvis er vaksinert mot lange fikk seg en brukbar pers på 7,2kg.

Vi hadde noen flere drift på denne plassen og fikk ytterlige 2 langer, begge støpt i samme forma på omlag 2kg. Lars fikk en blåkjeft, og var ikke imponert..

Foto: Andreas Næristorp

Blåkjeft på 980g.

Foto: Andreas Næristorp

Den ene langa jeg fikk beviste for oss at det gikk langt større fisk der nede. Et rimelig brutalt bitemerke.. legg merke til stripene på hver side av såret.

Plass nummer 6 for dagen hadde  vi kjempetrua, men her var det klinisk dødt. Vel nesten, jeg og Lars hadde "dobbelthugg" og fikk hver vår klase med medusahode slangestjerner.. det ligna relativt mye på blåkjeft når disse klasene kom til syne under båten.

Foto: Andreas Næristorp

Medusahoder. PS: Blåkjeften er der kun for fun. Den var dypt kroka, blødde og ble mat.


Vi så det lå en båt noen sjømil fra oss, og etter å ha plutselig fått noen meldinger fra Espen skjønte vi at det var han. Derfor stakk vi en tur bortom før vi skulle reise hjemover, for å hilse på. Espen hadde hatt veldig bra fiske inntil vi kom, så jeg ble bedt om å knipse et par bilder av fiskene hans.

Foto: Andreas Næristorp

Espen med sei på 9,5kg

Foto: Andreas Næristorp

Espen med lange på 13+

Vi bestemte oss derfor for å ta noen avsluttende drift på denne plassen, og vi rakk 4 drift her før vi stakk hjemover.

Første driftet fikk jeg en lange på 2kg og en blåkjeft.

Foto: Lars Christian Holte

Blåkjeft på 1020g.


Andre driftet fikk jeg en blåkjeft.

oto: Lars Christian Holte

Blåkjeft på 1220g.

Tredje driftet fikk jeg en sei og Lars en liten lange. Seien var 4,8kg.

Brått var klokka alt for mye, så det var på tide og reise hjem.
Ikke den beste helga fiskemessig, men noe fisk ble det. Vi har i alle fall fått kjørt opp og prøvd en del nye plasser, og bare det i seg selv er en bra greie. De store fiskene vi leter etter om dagen kommer nok før eller siden :-)

Foto: Andreas Næristorp

Jeg har kjøpt meg ny snelle for sesongen - Shimano Ocea Jigger 5000P. Så langt er jeg strålende fornøyd.

Foto: Andreas Næristorp

Alltid greit med litt matfisk.

Foto: Andreas Næristorp

Skipperen med stø kurs for "hjem".

Foto: Andreas Næristorp

Lars titter på Olex. Vi er glade i Olex.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com