søndag 6. november 2016

Gjeddefiske på Øyeren

29.10.2016

Forrige helg hvor det fremdeles var noe som lignet på høst (og ikke vinter - som nå) var jeg og Andreas en tur på Øyeren på jakt etter storgjeddene der.

Andreas har mildt sagt hatt flyt på gjeddefronten i høst, med sålangt 7 gjedder over 10kg med en fisk på 17+ i topp, så det var trivelig og få være med gjeddemesteren på tur igjen ;-)

Teknikken for dagen var og dorge med agnfisk. En metode som ligger litt mellom slowtrolling og duppmeite, eller en kombinasjon av begge minus duppen da selvsagt.

Dagen startet tregt. Ikke før det hadde gått et par timer får vi et høgg på venstre stanga, jeg tar tak og kroker og blir møtt med maaaaaaaaaassiv motstand. Etter et par hoderist faller fisken av, det viser seg at den bare har holdt i agnet på tvers i kjeften, og har ikke vært i nærheten av noen kroker. Veldig surt, for det kunne vært en bra fisk for min del som har 20-30 turer etter gjedde siste to årene uten og få noe særlig fisk.

Akkurat i det eftasbettet skal starte hugger det på ny, og denne gangen blir fisken med helt opp. Den kjennes helt grei ut, og jeg melder en 7-8kilos fisk når vi ser den bak båten.

Foto: Andreas Ånerud Johansen

Finfin gjedde på 7020g\103cm.


Vi snur og kjører en ny runde over samme plassen igjen, og denne gangen ser vi en stor gjedde på sidescanen og det tar ikke mer enn 5 sekunder fra jeg melder at "den stanga bøyer seg snart" før det hugger brutalt. Andreas kroker og fighten er i gang. En sprek høstgjedde som virkelig trøkka på med flere lange deilige utras, og jeg håver sikkert på første forsøk. Det viser seg at det er Andreas sin åttende gjedde over 10kg i høst - snakk om flyt!

Foto: Andreas Næristorp

123cm...

Foto: Andreas Næristorp

Andreas med gjedde på 11940g!

Foto: Andreas Næristorp

Fisken ble selvfølgelig sluppet ut igjen.


Resten av passet skjer det ingenting. Vi truer på halvannen time til før jeg må til land for andre planer. De andre planene gikk ut på vading, ny plass og supertrua. Jeg og Karl Johan fant to fine piggvar, men ingen av de ville leke.

Et bra fiskedøgn og høsten savnes allerede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com