mandag 9. januar 2017

Romjulsgjedde del 5

01.01.2017

Første nyttårsdag og femte dagen med gjeddefiske på ei uke. Kom litt seint igang, da jeg var ekstra trøtt denne dagen og fordi vi måtte snu og bytte bil halvveis opp til vannet. Simen sin nye bil gikk i nødmodus, så det var ikke annet og gjøre.

Femte dagen og femte nye plassen på rad skulle testes. En ørliten bit fra dagen før, men i nærheten av noen fine kanter jeg hadde trua på.

Foto: Andreas Næristorp


Stengene ble satt ut, jeg fikk et par agnfisk på myska og livet var bare velstand i sola.
Rett før lunsjtider runna det på den ene stanga mi, som også var utstyrt med waterwolf i et eget hull bare 10cm unna. Utrolig kult og få sett gjeddehugget på film, mer om det kommer senere.

Fisken ble med opp til hullet en runde, før den falt av. En fisk på 4-5 kilo tipper jeg, så det var ingen krise.

Tre timer senere runner det skikkelig på en av stengene til Simen, fisken sitter og etter litt rabalder under hullet får jeg landet den sikkert med gjellegrepet. Den satt pent kroka i nebbet, og fikk seg en runde på isen før den etterhvert svømte videre.

Foto: Andreas Næristorp

Nok en ny fisk på rundt 90cm.

Foto: Andreas Næristorp

Ny pers for Simen faktisk, gjedde på 6320g

Foto: Andreas Næristorp

..med kort overkjeve. Snodig fisk.



Den siste halvtimen skjedde det ingenting og vi reiste etterhvert hjem. Fem dager på en sjø jeg har fisket en håndfull av ganger, hvor vi har vært borti og fått fisk på hver tur må være en suksess. Nå gjenstår det bare og få en av de store fiskene som forhåpentligvis svømmer rundt der.

Det er om ikke annet veldig lærerikt, ikke minst når jeg kan bruke et oppdatert sjøkart som vi har fått laget over sjøen. Erfaringer som absolutt vil bli brukt på de neste turene hit, og potensielt sett i andre sjøer - på jakt etter stor gjedde. Ismeite etter gjedde er superkult, spesielt når det runner!

Jeg har også filmet en hel del på disse turene, både med GoPro Session, speilrefleksen min som jeg har oppgradert samt med Waterwolf. Følg med, etterhvert vil det komme en del filmklipp fra disse turene så fort jeg får tid til og redigere dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com