torsdag 27. april 2017

Ferskt og salt

23.04.2017

Denne helgen hadde jeg egentlig planer om å fiske fredag, lørdag og søndag, men med vinden og temperaturene som var meldt ble jeg heller sittende inne og jobbe med andre ting. Bilder som skulle redigeres, tekst som skulle skrives, korrekturskrives og sendes. Video som skulle redigeres, blogg som skulle oppdateres og slike ting. Etter å ha sittet og holdt på med disse tingene både fredag og nesten hele lørdagen, stod jeg tidlig opp på søndag med håp om å kunne få til noe fiske på ettermiddagen.

Stod opp kl 0800 og satt frem til 1200 og gjorde ferdig en god del ting, og etter 1200 begynte vinden å løye såpass at det gikk an å være ute. Snakket med Jonas om å ta noen timer i Nitelva og se om vederbuken hadde våknet.

Var på plass i 1300-tiden, møtte Jonas og rusla ned til elva. Det var knapt vann i elva, så trua sank som en stein, men vi kastet ut 2 stenger hver og drakk kaffe og pratet om fisk og fisking istedet. Greit tidsfordriv det, når været er fint. Sola varmet skikkelig, men etter en time skyet det til, vinden tok fullstendig av igjen og på toppen av det hele begynte det å hagle. Ja, HAGLE! 5 runder med haggel fikk vi på de 4 timene vi satt der. Ikke akkurat det vi forbinder med vårvær..


Foto: Andreas Næristorp

Jonas ser på haggel. I vinden.


Plutselig ringer Ola Uggen og lurer på om vi skal ta et kveldspass ved fjorden. Etter og ha funnet ut av hist og pist, blir vi enige om å ta en kveldstur langs fjorden. Spinnfiske etter sjøørret er ikke noe jeg akkurat gjør hvert år, så jeg har egentlig lite peiling på det. Vi har funnet noen giftige plasser for virkelig bamseørret når vi har vadet, så vi har nok av plasser å velge mellom på den fronten, men har aldri testet å fiske etter dem.

Jeg og Ola fikk fisket av et kult område, og fikk 8 ørreter, hvor jeg fikk den største på 1.1kg. Ikke noe å rope hurra for, men Ola er tusen ganger mer dreven enn meg på det fisket og lærte velvillig vekk noen tips og triks som fungerte utmerket. Aldri feil å lære noe nytt, selvom jeg sikkert kommer til å bli mobbet for å ha fisket ørret. Jeg fikk meg en middag i det minste :D

Foto: Ola Uggen

Middag på 1100g.


Å lære noe nytt er aldri feil. Spinnfisker alt for sjeldent, så jeg hadde nesten glemt hvor kult det er når fisken tar steinhardt på spinn. Kanskje jeg får rote frem noe spinn-greier igjen snart, og fiske litt andre arter også. Tiden vil vise.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com