mandag 12. juni 2017

Piggvar bonanza!

05.05.2017

Etter at vi avsluttet tungesesongen hadde vi et lite opphold før vi for alvor skulle prioritere å fiske piggvar med vindu. Når man kommer inn i mai begynner dagene å bli såpass lange at det er nesten vanskelig å få fisket i mørket, så det gjelder å vente ut kveldene å ha litt tålmodighet slik at det er helt mørkt før man går ut i vannet.

Ifjor fant vi en plass som skulle vise seg å være helt strøken. På forsøk nummer 2 i fjor fant vi også piggvar der, tiltross for at plassen var klinisk død for all annen fisk så vi var veldig spente når vi kjørte dit en fredagskveld i mai.

På forhånd av turen studerte vi flyfoto for å se om vi kunne finne noen andre potensielle plasser i nærheten vi også kunne sjekke ut med vinduet, og det gjorde vi. Vel fremme vasset vi ut på en helt ukjent plass for oss, men her viste det seg at det ikke var noe av spesiell interesse. Masse nygytte skrubber, sø, kutlinger og ulker men ellers lite å se. Etter en liten time bestemte vi oss for å vade på plassen vi skulle bruke hele kvelden og natta på.

En liten kjøretur senere var vi fremme og gikk ut. Rett mot der jeg fant en fin piggvar i fjor høst, og det tok ikke mer enn 2 minutter så fant Karl Johan den første piggvaren. Han fisket på den en liten stund, og samtidig som han fant den gikk jeg rett på et stort lokk. KJS sin fisk stakk etterhvert ut på dypere vann, mens jeg stod og truga på den jeg hadde funnet.

Da gikk Marius rundt meg og fant en på direkten. Den tok tvert, han fikk landet den og når KJS er på vei bort til han finner han også en piggvar. Denne også tok på direkten, samtidig som jeg står helt musestille og fisker på den samme fisken som viser null interesse. Etter 20 minutter gir jeg opp, og vi trasker videre bortover sandbankene på plassen. Egentlig veldig lite fisk å finne før vi skal snu og gå tilbake igjen. Da finner Karl Johan enda en fisk som tar på direkten, og på vei tilbake fra land en tur finner han en som jeg får lov å fiske på. Ikke helt flyt denne kvelden altså..

Jeg slipper ned ansjosen og den smeller til på direkten og etter litt baksing ved håven får vi landet denne også. Vi har nå fisket i 3 timer og allerede fått tre piggvarer. Jackpot?

På det siste sveipet vårt går Marius foran meg og Karl Johan. Og gjett hvem som fant neste fisk? Det var Karl Johan det :-)

Fisken er litt lei å få til å ta, men etter noen minutter så tar jaggu den og - men faller av etter noen sekunder på krok og stikker av. Ikke noe å gjøre med det, bare å gå på videre. 100 meter lenger bort finner Karl Johan enda en piggvar som ligger rett over sanddynene og er ekstremt kondisjonert. Denne tar også og får se innsiden av håvmaskene.

Den siste halvtimen finner jeg igjen den samme fisken som jeg fisket på tidligere på kvelden, men den er fremdeles latterlig lei. Graver seg lenger og lenger ned i sanda og viser null interesse for ansjos og brisling så det er bare å gi opp. Den blir anslått til 4,5-5kg tung, og hadde vært pers med god margin.

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Andreas Næristorp


Foto: Marius Vikene


Piggvarene til Karl Johan veide 2720g, 2860g, 3360g. Marius sin var 3030g og min fisk var 2020g.

Oppsummert så fant vi 9 piggvar, hvor vi fikk 5 av dem på noen få timers vading. Rimelig heftig til å være her hjemme, og vi gleder oss helt vilt til å fiske her til høsten igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com