søndag 20. august 2017

Langesund Fiskefestival 2017

Testfiske dag 1:

Første testfiskedag var det jeg og Jon som var ute på tokt, da Lars var på vei hjem fra Italia.

Mandagen var været så ille at vi droppet å testfiske noe, det regnet og blåste katter og bikkjer i alle retninger så det var ikke noe poeng. Vi fikk handlet en del og kom oss ut på Bjørkøya hvor vi skal bo hele uka.

Vi hadde planer om litt forskjellige ting å teste den første dagen. Vi ventet med å dra langt ut fordi det var en del gammelsjø, så da kunne vi få unna en del andre ting vi skulle samme dag.

Aller først kjørte kjørte vi noen runder for å se om vi kunne finne kolmule, noe vi ikke gjorde. Deretter var planen å fiske noen mellomdype og nye plasser på jakt etter brungylt og lusuer, slik at vi kunne ha noen backup plasser for disse artene om de vanlige plassene våre av en eller annen grunn ikke skulle levere under konkurransen.

Første nedslippet for dagen så nappa det direkte, etter kanskje 3 sekunder på bunn. Opp kom en brungylt på 160g. Jon fikk makrell.

Foto: Jon Kolstad

Resten av forsøkene på denne plassen kom vi knapt ned til bunn. Det var sykelige mengder makrell uansett hvor vi prøve, så det at jeg faktisk kom til bunn på første forsøket var et under i seg selv.

Vi fikk dog noen store makrell først på 80 meters dyp, deretter var det plutselig inne på 16 meters dyp. Merkelige greier. Flere fisk over halvkiloen med disse to i topp:

Makrell på 720g.

Foto: Andreas Næristorp
Makrell på 900g - en bra festivalfisk!

Vi gav opp og prøvde neste plass. På dette området var jeg ikke helt fornøyd med biotopen, det var for fin bunn og kun vekselsvis med stein, sand, mudder og fjell. Ikke helt optimalt for brungylt i alle fall, men blåstålen trivdes åpenbart på denne plassen. Vi fikk vel 5 blåstål og noen små sypiker i dette området.

Derfra var planen å pillemeite på grunt vann. Alle forsøkene på det neste området leverte masse sandflyndrer, noen pene knurr med en på 360g i topp.

Foto: Jon Kolstad

Etter dette dundra vi rett utover mot dypet, for å se om vi kunne finne pelagisk fisk. Det tok ikke lange tiden før vi fant dem, eneste problemet var at det var 2,4-2,6knops avdrift. Selv i bakk var det umulig å fiske noe særlig effektvit, så jeg tok en runde og kjørte opp litt plasser med Olexen der det var behov for det når vi først var på der ute før vi kjørte inn igjen.

Ny plan B plass skulle testes, første stoppet fant vi en lovende sandflate i mellom noen grunntopper som huset masse fisk. Sandflyndre, rødspette, hvitting, knurr, torsk og sypike på samme flekken var litt spesielt - men kjekt å vite.

Resten av kvelden pillefisket vi fra 12-24 meters dyp og fikk en god del store sandflyndrer, brukbare rødspetter og noen greie knurr. Hadde også en gedigen fjesing som fulgte etter den ene mikrotorsken på vei opp - den må ha veid 4-5-600 gram. Svær hissig sak!

Dag 2:

Onsdagen var været så ille at  vi egentlig droppet å reise ut. Det kom enorme mengder med regn, lyn og torden så vi tok en preppe dag på hytta, før vi reiste til Langesund for å hente Lars som ankom fra Italia dagen før. Etter dette kjørte vi noen runder for å plotte silda for året, som vi har gjort de siste to årene slik at vi har kontroll på den arten. Vi fant dem, men ikke de største stimene vi har sett her ute.

På hytta har vi fått overhalt og gått over sneller, knytt nye takler, fiksa nye topshoter og gjennomgått og planlagt årets rute og hva vi skal testfiske etter de to siste dagene. Merker at nervene begynner å nærme seg...

Dag 3:

Tredje dag med testfiske startet med å fiske makrell for deretter å dra ut på dypet for å lete etter pelagiske arter som vassild og kolmule. Vi fant og fisket på mange stimer som kunne vært disse artene, men det var ikke snakk om å få dem til å nappe.

Når vi gikk lei av å fiske etter dem, testet vi et par plasser etter svarthåen for å få prikket formen på den i løpet av testingen.

Vi har sjeldent veid inn svarthå i konkurransen, men nå virker det som vi har fått kontroll. Ble et fint knippe svarthå idag, men ingen store, største var 440g. I tillegg har vi fått prøvefisket 4 nye plasser, som virker til å være ganske spennende. Vi får se hva de vil levere fremover.

Foto: Lars Holte

Vi sjekket også en backup plass vi har til blåkjeften, og der satt den etter 5 minutter, en fin fisk på 1160g. Godt å se at de er på plassen de skal være. Ble også en liten brosme før vi gav oss på dypet.

Blåkjeft på 1160g

Brosme på 3200g.

Resten av kvelden fisket vi innaskjærs og prøvde noen nye og gamle plasser, hvor vi fikk knurr, makrell, sandflyndre, hvitting, blåstål og litt forskjellig.

Foto: Andreas Næristorp

Den ene plassen vi fant ifjor var nå dekket med garn... fantastisk. Ny dag og nye muligheter imorgen, vi er i alle fall i rute med testfisket i år :)

Dag 4

Det begynner å nærme seg avslutning på testfisket for denne gangen. Med værmeldingene som var meldt, hvor det skulle komme mye vind fra 14-15 tiden ble vi enige om å bruke tiden på utsiden for å kunne fiske effektivt etter det vi trengte på utsiden før vi føler oss komfortable med alle artene vi skal ha. Først ut var å prikke formen på silda, og den satt etter 2-3 minutter. Det gikk så fort at vi lette etter noen flere stimer for å se om vi fant noen som var mer bitevillige og det fant vi. Silda tror jeg går greit i år.

Foto: Jon Kolstad

Første halvdelen av det første passet fikk vi fisket ganske effektivt - før vinden bestemte seg for å dra opp i 8ms, da måtte vi ligge på bakk for å kunne fiske bra. Det spilte ingen rolle, etter 5 drift fikk vi pinpointet akkurat der stimen vi lette etter var, så det blir forhåpentligvis en grei fisk å få på konkurransen.

Øyepål i bøtter og spann. Check!

Foto: Andreas Næristorp

Vi fikk flere hvittinger mellom 450 og 600 gram.

På de samme driftene fikk vi også stor makrell, hyse, torsk, sypike og knurr. Kul plass.

Resten av dagen brukte vi på jakt etter leppefisk. De første par plassene var det totalt dødt, så vi fortsatte å lete litt rundt. Blåstål fikk vi en rekke nye plasser for oss, som er bra. Fine backup plasser.
Berggyltene var litt fraværende, men jeg klarte å truge opp to fine berggylter, på to forskjellige plasser. Den største var faktisk ny pers!

Berggylte på 1460g.

Foto: Lars Holte

En av mange fine blåstål.

Berggylte på 1880g og ny pers!

Etter dette gav vi egentlig beng, fikk hentet båtkonvolutten, kjøpt mat og spist is før vi nå sitter på hytta og gjør siste rest av planlegging og småfiks på utstyret. Taklene er klare, vi er klare og snart braker det løs...

Konkurranse dag 1:

Vi startet først med silda, som heldigvis satt etter 2-3 minutter. Deretter bar det rett ut for å dorge sjøørret og på det første passet mister jeg en liten tass som hopper rett opp i overflata og faller av. Vi kjører videre og da hogger det på den andre stanga, denne kommer i håven og veier 670g. Sveiver opp stengene og tar et pass til over ørretplassen og jaggu hugger det ikke igjen. Denne er større enn den vi allerede har, men siden det er sjøørret konkurranse tar vi vare på begge. Kjører ferdig strekket, sveiver opp og setter kursen mot fjesing og rødknurr. Vi ankommer, og på første driftet er det steindødt. Til slutt klarer vi å få rota opp noen små fjesinger, jeg får en brukbar knurr, en rødknurr og en piggvar og vi får noen sandflyndrer og rødspetter. Det meste er dessverre smått.

Fjesingen vi har er fremdeles for liten, så vi prøver et annet område vi har etter den og på det siste driftet får Jon omsider en bra fjesing. Det er bare å kjøre videre. Rett for å prøve ulka, som blir en fiasko. Jeg har noen napp som kunne ha vært arten, men de sitter ikke.

Neste plass ut er leppefisk, vi får en god del berggylter og blåstål, men berggyltene spesielt er små. Jon får en blåstål vi er fornøyde med og siden vi allerede har berggylte kjører vi videre mot hvitting og hyseplassen vår.

Her er det nesten håpløst å fiske. Makrellen ødelegger hele fisket for oss, men jeg får forbedret knurren vår her og vi får dagens største makrell. Etter 45 minutter gir vi oss og kjører videre til neste plass for å forhåpentligvis få øyepål, sypike og brukbar hvitting. Øyepålen sitter på første nedslipp, men er veldig liten. Det blir også en godkjent hvitting.

Neste plass ut er hyse, her gjør vi total skivebom, så vi prøver på lusueren. Denne er ikke hjemme, men jeg får en brungylt på slepet nede på 70 meters dyp! Et drift til som bare gir småsei så gir vi oss for fortsetter å truge etter lusueren, men bommer på den på neste plass også. Jon får en brungylt som er mindre enn den vi har og Lars får en forbedring på torsken vi allerede har.

Neste ut er fløyfisken som vi har prøvefisket en del etter i år - og skal ha kontroll på. Vi bommer litt på plassen på første driftet, men etter en justering napper det hos Lars og denne gangen kommer den i håven! (Ifjor mistet jeg en fløyfisk på håvkanten som kostet oss viktige poeng.)
Stemningen i båten stiger noen hakk, så vi kjører for å teste horngjelen. Denne er ikke hjemme, så vi avslutter med å prøve etter skrubba - her bommer vi også.

Første konkurransedag endte vi på 17 arter og 689 poeng (rødspetta ble underkjent, så vi regna egentlig med 18 arter). 8. plass etter dag 1.

Konkurranse dag 2:

Rett ut på dypet med sikte på sei, blåkjeft, svarthå og lange. Svarthåen kom med en gang, dog den minste vi har fått på plassen. Kjipt, men bare å kjøre videre. Første driftet på neste plass resulterte i en bra blåkjeft på Lars - 1410g. De neste to driftene fikk vi også bare blåkjeft, før det på neste omsider kom en sei. Den var dog for liten med sine 2910g.. Etterhvert fant vi langene også, først en på rundt 5kg før Jon sier at det er fisk i frivannet, Andreas sveiver opp 30 meter før det smeller til og opp kommer det ei lange på 13400g. Lars avslutter med en lange på 12,2kg. Deretter må vi kjøre videre for å plukke lusuer. Den satt allerede på første driftet hos Jon, og lenger inn på plassen får Andreas en double med den største på 270g. På vei inn forbedrer først Lars makrellen vår og deretter i siste minutt forbedrer Jon hvittingen vår.

Foto: Jon Kolstad Søndagens arter.

Foto: Jon Kolstad 2 x blåkjeft

Foto: Andreas Næristorp Lange på 13400g.

Foto: Andreas Næristorp

Vi endte med 22 arter, 1029p og en 11. plass. Greit fornøyde med antall arter og poengsummen, men ikke fornøyd med plasseringen. Det er bare å jobbe videre mot neste år!
Takk til Trutta for en strøkent gjennomført arrangement - vi kommer tilbake!