tirsdag 28. november 2017

Suter og karpe i Telemark juni 2017

17-18.06.2017

Sommerfiske er alltid årets høydepunkt og øverst på listen er suter. Nytt av året var at vi skulle kombinere med karpefiske denne helgen.

Karpefiske var først på planen, og etter å ha kommet sent igang fra Oslo var vi fremme ved vannet ved 2200-tiden på fredag. Jeg og Andreas tok oss en runde rundt vannet for å se hvor vi ville fiske basert på vegetasjon og hvor vi så fisken. En time senere var 6 stenger agnet og kastet ut, og vi stupte ned i soveposene.

Klokken 0645 dro det avgårde på en av Andreas sine stenger og etter en halvhektisk fight kunne jeg håve en karpe på 5kg+ som var ny pers for Andreas.

Foto: Andreas Næristorp

Like etterpå runnet det på en av mine stenger, og fisken fosset avgårde midt ut i vannet. Jeg rakk ikke annet enn å løfte stanga, kroke fisken før sena på et eller annet merkelig vis røyk tvers av. Det var ingen tvil om at det var trøkk i den karpa i alle fall!

Det skjedde ikke stort utover formiddagen så vi bestemte oss for å pakke sammen og reise til neste destinasjon.

Vi reiste så dypt i de indre skoger i Telemark på jakt etter suter. Forholdene var fine og det var helt klart at vi var de første på plassen i år. Det tok lang tid før vi så snurten av suter, så vi startet med relativ hard fóring, men innså ganske raskt at det ikke var noe poeng å fylle på hvis ikke det var noe fisk på plass.

Det tok faktisk ganske mange timer før den første suteren kom på matta, faktisk ikke før morningen etter. Så etter en bedre grillmiddag og et par øl, fikk vi oss en del timer på øyet. Det var ekstremt varmt og mye mygg, men noen timer søvn ble det.

Når vi trodde suterkjøret skulle starte, kom det faktisk bare en og en fisk med god tid i mellom. Det gjør ingenting det, når snittet på fisken lå på gode 2,4kg. De var trillrunde!

Vi endte vel på 12-15 sutere totalt, hvor 4 av mine var over 2,5kg. Klager ikke på det!

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Andreas Johansen

Rundt klokken 1300 pakket vi sammen, temperaturen var ca 2000 varmegrader så det var ikke noe poeng å trøkke det ut. Etter en bedre burger og en svær softis, stakk vi innom et annet karpevann for å avslutte kvelden der, på vei hjem. Vi fikk raskt rigget stenger, fóret og lempa uti et par rigger hver. Og jaggu dro det ikke avgårde, ikke bare en gang men to ganger på de tre timene vi var der. Et par fine skjellkarper fikk seg en tur på land før de kunne fortsette å daffe i sola utover kvelden.