torsdag 7. desember 2017

Endelig ny pers på karpe

02.07.2017

Karpe er en art som har blitt nedprioritert de siste årene etter at jeg fikk en fin skjeller i 2009 som veide 7015g. Har forsøkt litt sporadisk fra og til de siste årene, uten å ha fått noe særlig egentlig..
Derfor var det på høy tid å gjøre noe med det!



Foto: Andreas Næristorp


Etter en sinnsyk varm dag på havet med masse fisk, tok jeg og Jon det rolig de neste timene på land. Dvs, vi stakk innom vannet og fóret opp noen plasser før vi reiste hjem til Jon, pakket om utstyret vårt, spiste middag og handlet litt før vi skulle fiske ei natt etter karpene.

Når vi kom frem til nattens swim, var det allerede flere karper på fórplassene og spiste. Jon lirka uti en rigg midt i det verste boblehavet før vi rigget og kastet ut de andre stengene. Det tok ikke lang tid før det dro avgårde først en gang hvor fisken ikke satt, og ikke nok med det - det dro avgårde enda en gang uten at den satt. Derfor byttet vi ut riggen på den stanga, og han kastet den ut på nytt. Deretter ble det helt stille et par timer, før det dro avgårde på en av mine stenger og etter en mindre hektisk fight kunne jeg lande en brukbar skjeller.

Foto: Jon Kolstad

Skjeller på 4660g.

Det roet seg etter dette så vi fikk oss noen timer med søvn. På morgenkvisten runnet det hos Jon, og jeg kunne håve ny pers for han, som faktisk veide nøyaktig det samme som min første fisk. En skjellkarpe dette også, og det var ikke samme fisk da min var 4cm lenger.

Foto: Andreas Næristorp

Skjellkarpe på 4660g, denne også.

Etter å ha gnidd søvnen ut av øynene gikk vi en runde til stengene og så at det var mye fisk inne på de forskjellige plassene vi fisket, så jeg lempa uti et par never med boilies og pellets på hver stang, før vi satt oss ned og drakk litt energidrikk og startet på frokosten.

Halv sju fikk jeg en screamer ut av en annen verden på min venstrestang. Fisken var allerede midt ute i sjøen før jeg rakk bort til stanga, og det ble en hektisk "hal og dra" fight hvor fisken skulle innom alle blekkene og gress i halve sjøen. Den gav opp tilslutt og kom i håven, og et av årets mål var i boks - en nydelig speilkarpe.

Foto: Jon Kolstad

Speil på 7160g/67cm og ny pers!

Godt fornøyde med et actionfylt karpepass startet vi så smått og pakke sammen en del av utstyret vårt, og midt i pakkingen runnet det nok en gang på en av mine stenger. Denne fisken fightet som en dass, så jeg skjønte egentlig ikke hva som foregikk. Det var i grunn ikke noe spesielt, annet enn av fisken kom i håven litt for enkelt, med kroken perfekt plassert i underleppa og en selvlysende boilie hengende på utsiden.

Enda en nydelig speilkarpe fikk seg en tur på avkrokningsmatta og etter å ha veid fisken var det enda en ny pers for min del.

Foto: Jon Kolstad

Karpe på 9060g/76cm.

Fisken svømte tilbake igjen og vi var mer enn fornøyde med passet. Etter dette skjedde det forøvrig ingenting, men det gjør ingenting - når man treffer så bra.
Det blir sannsynligvis mer karpefiske til neste år :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com